Kampaň Agresivita zabíjí změnila chování některých řidičů

Česká asociace pojišťoven představila v září 2020 kampaň upozorňující na rizika agresivního chování řidičů, která běžela do poloviny května 2021. Během osmi měsíců trvání kampaně se podařilo o tomto fenoménu rozvířit debatu a změnit chování některých řidičů. Ze závěrečného průzkumu vyplývá, že téměř polovinu respondentů, kteří kampaň a její sdělení zaznamenali, přiměly tyto informace ke změně chování – nechávají agresivní projevy bez povšimnutí a dopřávají ostatním řidičům více prostoru. Problematiku ve sdělovacích prostředcích zaznamenalo 71 procent populace. Také spontánní znalost kampaně byla vysoká (zhruba 47 %). Test agresivity, který jsme připravili ve spolupráci s dopravními psychology a zveřejnili na stránkách projektu, vyplnilo 84 395 lidí, tj. přes 10 tisíc každý měsíc.

Stěžejním pilířem kampaně byly tři emotivní TV spoty: s matkou, začátečnicí a řidičem kamionu. Ani jeden z hlavních protagonistů těchto reklamních spotů svou cestu kvůli bezohlednému chování ostatních řidičů nedokončil a k divákům promlouval posmrtně. Videa bodovala v hodnocení odborné poroty: 1. místo v rámci 40. týdne Katovny reklamních kampaní, a 4. místo v Top 10 českých reklamních kampaní roku 2020.

V roce 2021 tuto hlavní linku doplnila on-line videa s agresivním instruktorem autoškoly, která cílila primárně na mladé řidiče a jejichž prostřednictvím jsme s nadsázkou ilustrovali, jaké chování za volant rozhodně nepatří (viz ZDE, ZDE a ZDE). Spoty na internetu získaly miliony zhlédnutí a v hodnocení nových českých spotů skončily na 2. místě (viz ZDE). Roku 2021 vznikla také kontextová reklama v podobě dopravních horoskopů, jejichž prostřednictvím řidiči dostali radu, na co si mají dávat při jízdě pozor. Velký dosah mělo také regionální PR s výsledky z průzkumu o chování řidičů dle krajů.